III Wykapana Jazda Oszczędnościowa

Już po raz trzeci mamy przyjemność organizować Wykapaną Jazdę Oszczędnościową! 

Podobnie jak przed rokiem i tym razem impreza będzie organizowana wspólnie przez Stowarzyszenie Pasjonaci Klasyków; SIMP oddział Olsztyn; Koło SIMP-atycy działające przy olsztyńskim oddziale SIMP oraz Wydział Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Koło Naukowe Inżynierii Eksploatacji Pojazdów i Maszyn

Wykapana Jazda Oszczędnościowa ma na celu propagowanie ochrony środowiska naturalnego poprzez popularyzację ekonomicznej i proekologicznej jazdy samochodem.

Pojazdy i klasy 

Wykapana Jazda Oszczędnościowa jest imprezą ogólnodostępną, która z roku na rok zyskuje na popularności. Od zawodników nie jest wymagane posiadanie licencji sportowej, natomiast pojazdy biorące udział w imprezie powinny spełniać warunki dopuszczenia do ruchu po drogach publicznych RP oraz muszą być napędzane silnikami o spalaniu wewnętrznym, z wyłączeniem samochodów osobowych o napędzie hybrydowym typu plug-in. 

Stan techniczny pojazdów kontrolowany jest przed rozpoczęciem rywalizacji na stacji kontroli pojazdów znajdującej się na Wydziale Nauk Technicznych UWM w Olsztynie. Podczas badania technicznego pojazdy są ważone, a wyniki pomiarów zapisywane na potrzeby późniejszego przeliczania Współczynnika K i analizy wyników rywalizacji.

Podstawowa klasyfikacja przewiduje podział zgłoszonych do imprezy pojazdów na cztery główne kategorie: 
➢Klasa I – samochody osobowe współczesne;
➢Klasa II – samochody osobowe zabytkowe (rok produkcji do 1995 włącznie);
➢Klasa III – samochody z napędem hybrydowym;
➢Klasa IV – klasa dealerska.

W przypadku, gdy do imprezy zostanie zgłoszonych więcej niż 5 samochodów tego samego modelu i marki, możliwe jest utworzenie klas „markowych”, w obrębie których zawodnicy mogą rywalizować o dodatkową nagrodę. 

Jeżeli do imprezy zgłosi się więcej niż pięciu studentów, wówczas możliwe jest utworzenie klasy „Student” w klasyfikacji generalnej.

Wpisowe

Wpisowe na poczet uczestnictwa w imprezie należy wpłacać do dnia 31 marca 2025 na poniższe konto bankowe:

Santander Bank Polska S.A.
23 1090 2718 0000 0001 6090 9021

Tytułem: Wpisowe Wykapana Jazda, Imię i Nazwisko

Wpisowe wynosi:
− dla osób prywatnych: 50zł;
− dla studentów: 25zł.

Co czeka na uczestników?

🏎 Wymiana oleju z użyciem markowych produktów – Olpol Wawrzyn
🚗 Voucher na autodetailing za 500 PLN – ALC Paweł Chmielewski
🧼 Voucher na myjnię za 200 PLN – ALC Paweł Chmielewski
🧼 Vouchery na myjnię Perła
🚘 Auto na weekend – Strefa Aut
🥤 Oranżady – Dar Warmii
🍯 Zestawy naturalnych przysmaków – Mazurskie Miody
🎟 Każda załoga otrzyma zestaw startowy od naszych sponsorów!

☕🍩 A dla wszystkich – pączki i przerwa kawowa od Cymes!

Zastosowanie Współczynnika K przy  podliczaniu wyników rywalizacji 

Poza klasami „markowymi”, gdzie klasyfikacja uwzględnia przebiegowe zużycie paliwa (w ilości zużytych litrów na 100km przebiegu), podstawą do ustalenia klasyfikacji w pozostałych klasach jest wartość Współczynnika K

Współczynnik K został wypracowany doświadczalnie podczas wielu prób odbywających się w trakcie wcześniejszych edycji rajdów oszczędnościowych. Został on wprowadzony z uwagi na konieczność wyrównania szans załóg samochodów, których różnice uniemożliwiają bezpośrednie porównanie ich przebiegowego zużycia paliwa. 

Wobec powyższego, postanowiono uwzględnić tego typu różnice pomiędzy poszczególnymi pojazdami za pomocą ww. współczynnika korekcyjnego, określanego jako Współczynnik K.

A jak liczony jest Współczynnik K?

Kliknij aby rozwinąć

Wzór do jego obliczania wygląda następująco:

Powyższy wzór zastosowano, gdyż jako jedyny pozwala na porównanie energochłonności ruchu
wszystkich samochodów klasyfikowanych podczas rywalizacji w odniesieniu do ich masy.
Ilość energii zużywanej przez pojazdy wyliczana jest na podstawie ilości zużytego paliwa
(z uwzględnieniem jego wartości opałowej) i uzależniona od rodzaju zużywanego paliwa (wartość
opałowa ON, Pb95 oraz LPG są różne).
Do wzoru podstawiana jest również masa pojazdu z zawodnikami, dzięki czemu uzyskujemy wskaźnik wyrażony w [kJ/kg], czyli jednostkach energii w stosunku do masy, którą za pomocą tej energii przemieszczano.

Współczynnik K – uzasadnienie stosowania

W celu lepszego zobrazowania zastosowanego Współczynnika K spróbujmy
rozpatrzeć porównanie dwóch pojazdów, które brały udział w poprzedniej edycji
Wykapanej Jazdy:
➢Fiat 126p (4,45L/100km)
➢Toyota Hilux (7,09L/100km)

Gdyby bezpośrednio porównać przebiegowe zużycie paliwa obu samochodów (bez
zastosowania Współczynnika K), załoga z samochodu Toyota Hilux nie miałaby
żadnych szans na nawiązanie walki z którymkolwiek innym samochodem niż
samochody zbliżone gabarytowo. Takie porównanie w zasadzie faworyzowałoby już
na starcie lekkie i nieduże samochody, takie jak Fiat 126p, wyłączając z jakiejkolwiek
rywalizacji załogi w cięższych i większych autach.
Wynika to z wielkości samochodu, tj. w szczególności jego powierzchni czołowej
(opór aerodynamiczny ) oraz jego masy (opory toczenia i bezwładności).

Dzięki zastosowaniu opisywanego Współczynnika K, możliwe staje się porównanie
i sklasyfikowanie samochodów, które zarówno mogą mieć zbliżone parametry, jak
i kompletnie się od siebie różniących.
Wracając do przykładu dwóch uczestników II Wykapanej Jazdy Oszczędnościowej, czyli
Fiata 126p oraz Toyoty Hilux:
pomimo że wartości przebiegowego zużycia paliwa wskazywałyby na wygraną
mniejszego z pojazdów, to po uwzględnieniu masy obu samochodów – Fiata 126P:
775kg i Toyoty Hilux: 2525kg dopiero wartości Współczynnika K pozwoliły na
porównanie ich energochłonności w odniesieniu do jednostki masy:
➢Fiat 126p (0,155 kJ/kg)
➢Toyota Hilux (0,145 kJ/kg)
Jak można zauważyć, w tym porównaniu nieznaczną przewagę uzyskał samochód
Toyota Hilux. Bez porównania energochłonności obu pojazdów z uwzględnieniem ich
masy, takie porównanie nie byłoby możliwe.

Organizatorzy zapewniają, że wszystkie niezbędne do obliczenia Współczynnika K
wielkości fizyczne przyjmowane są:

  • na podstawie przeprowadzonych pomiarów (pomiar masy podczas badania technicznego przed rozpoczęciem rywalizacji na Stacji Kontroli Pojazdów WNT),
  • z zastosowaniem przepisów obowiązujących na terenie RP (wartości opałowe przyjęte według Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 11 lipca 2020r. w sprawie wartości opałowej poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych).

    W przypadku wartości opałowych uwzględniono również różnice w domieszkach
    biokomponentów do poszczególnych paliw według obowiązujących przepisów.
    Poniżej zamieszczono tabelę z danymi do obliczeń:
Gęstość paliwawartość opałowa [MJ/kg] Paliwa
0,8326 43,510Olej napędowy
0,747541,400 Benzyna 95
0,747542,200 Benzyna 98
0,525046,100 LPG

Mamy nadzieję, że w tej krótkiej prezentacji udało się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące przeliczania wyników rywalizacji, jak również przekonać Państwa, że zawarte w regulaminie zapisy
mają jedynie za zadanie wpłynąć na wyrównaną rywalizację WSZYSTKICH uczestników imprezy, bez względu na to jakim samochodem przystępują do rywalizacji.

Zapraszamy Państwa do udziału w III Wykapanej Jeździe Oszczędnościowej i…

…widzimy się 5 kwietnia 2025r. na Stacji Diagnostycznej WNT (Oczapowskiego 11) o godz. 8:30

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (klik)

REGULAMIN:

Organizatorzy:


Partner Strategiczny:

Partnerzy:

Partnerzy medialni:


Poniżej przedstawiamy skrót z poprzednich edycji Wykapanej Jazdy Oszczędnościowej

II Wykapana Jazda Oszczędnościowa

W sobotę, 13 kwietnia 2024 roku, entuzjaści motoryzacji zrzeszeni w Kole SIMP-atycy przy SIMP Olsztyn zorganizowali II edycję Wykapanej Jazdy Oszczędnościowej, niezwykłe wydarzenie, które przyciągnęło uwagę miłośników motoryzacji z całego regionu. Głównymi inicjatorami imprezy byli ceniony ekspert oszczędnościowej techniki jazdy, inż. Wiesław Bień, oraz jego współorganizatorzy: mgr Wojciech Kozłowski , mgr inż. Maciej Wojczulanis. Wsparcie dla wydarzenia zapewnili również Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – Wydział Nauk Technicznych –  prof. dr hab. inż. Adam J. Lipiński, dr Michał Janulin , dr Magdalena Lemecha , Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego

Celem rajdu było  przede wszystkim promowanie ekologicznych praktyk motoryzacyjnych i edukacja w zakresie oszczędnej jazdy. 

Zgłoszone załogi ( 30 załóg) rywalizowały w trzech kategoriach pojazdów: klasycznych (wyprodukowanych do końca 1994 roku), współczesnych oraz hybrydach. To zróżnicowanie pozwoliło na pokazanie różnorodności technicznej i stylistycznej samochodów .

Przed samym startem, każdy pojazd podlegał  badaniu technicznemu, aby zapewnić uczestnikom bezpieczeństwo i sprawność techniczną podczas trasy. Po tym procesie, załogi dokładnie tankowały swoje pojazdy, a zbiorniki paliwa były zabezpieczane komisyjnie przed ewentualnym otwarciem podczas rajdu.

Trasa rajdu, o długości 120 km, została starannie wyznaczona, aby dostarczyć uczestnikom zarówno technicznych wyzwań, jak i niezapomnianych widoków krajobrazowych. Uczestnicy musieli pokonać trasę w określonym czasie, utrzymując średnią prędkość około 70 km/h . Po dotarciu na metę, samochody były ponownie dokładnie tankowane, a ich wyniki klasyfikowane były na podstawie współczynnika K określonego wzorem.

 Im niższa wartość współczynnika – tym lepszy wynik.

Według takiej zasady zostały posortowane wyniki uzyskane podczas naszego

Rajdu. W tabelach znajdują się jeszcze ilości zużytego paliwa oraz przeliczone

wartości zużycia paliwa w litrach na 100km

K kJkg=gęstość paliwakgdm3*zużycie paliwadm3*wartość opałowa paliwakJkg*100[km]długość trasy[km]*1000+0,5masa pojazdu z zawodnikami-1000[kg]

Wartości opałowe poszczególnych paliw przyjęto według Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 11 lipca 2020 roku w sprawie wartości opałowej poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych. Cała klasyfikacja, zarówno generalna, jak i w poszczególnych klasach, opierała się na wartościach wyżej wspomnianego współczynnika. Im niższa wartość współczynnika – tym lepszy wynik. Według takiej zasady zostały posortowane wyniki uzyskane  podczas naszego Rajdu. Poniżej  tabele wraz z wynikami załóg, które zdobyły czołowe miejsca w każdej z klas oraz w klasyfikacji generalnej.  W tabelach znajdują się jeszcze ilości zużytego paliwa oraz przeliczone wartości zużycia paliwa w litrach na 100km.

Tabela 1. Klasyfikacja generalna

MiejsceNumer startowySamochódRodzaj paliwaZużyte paliwo [litry]Zużycie paliwa [litry/100km]Współczynnik K [kJ/kg]
11BMW 320dOlej napędowy3,722.9291338580.073267291
22Toyota CorollaBenzyna 954,243.3385826770.076451014
317Toyota YarisBenzyna 1003,562.8031496060.077333138

Tabela 2. Klasa I – samochody osobowe współczesne

MiejsceNumer startowySamochódRodzaj paliwaZużyte paliwo [litry]Zużycie paliwa [litry/100km]Współczynnik K [kJ/kg]
11BMW 320dOlej napędowy3,722.9291338580.073267291
24Toyota Corolla SDBenzyna 954,963.9055118110.095092061
318Seat Toledo 2Olej napędowy4,953.8976377950.108893136


Tabela 3. Klasa II – samochody osobowe zabytkowe (rok produkcji do 1994 włącznie)

MiejsceNumer startowySamochódRodzaj paliwaZużyte paliwo [litry]Zużycie paliwa [litry/100km]Współczynnik K [kJ/kg]
115Mercedes-Benz W124Olej napędowy5,474.3070866140.126011224
213Mercedes-Benz 190 W201Benzyna 1007,095.5826771650.139377039
311Volkswagen Golf IIOlej napędowy5,924.6614173230.152634951


Tabela 4. Klasa III – samochody z napędem hybrydowym

MiejsceNumer startowySamochódRodzaj paliwaZużyte paliwo [litry]Zużycie paliwa [litry/100km]Współczynnik K [kJ/kg]
12Toyota CorollaBenzyna 954,243.3385826770.076451014
217Toyota YarisBenzyna 1003,562.8031496060.077333138
33Toyota YarisBenzyna 954,803.7795275590.095299269

Należy podkreślić, że rajd nie faworyzował żadnej kategorii pojazdów, co sprawiło, że rywalizacja była sprawiedliwa i emocjonująca dla wszystkich uczestników. Poza aspektem sportowym, wydarzenie miało także istotny wymiar edukacyjny do promowania ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.

II Wykapana Jazda Oszczędnościowa była niezapomnianym dniem dla wszystkich pasjonatów motoryzacji, którzy nie tylko przeżyli emocjonującą rywalizację, ale także aktywnie uczestniczyli w promowaniu odpowiedzialnego zachowania na drodze.

I Wykapana Jazda Oszczędnościowa


W sobotę 9 września  2023 roku Pasjonaci Klasyków oraz Koło SIMP-atycy przy SIMP Olsztyn zorganizowało I Wykapaną Jazdę Oszczędnościową. Głównymi organizatorami w/w wydarzenia byli inż. Wiesław Bień – ikona oszczędnościowych jazd, Wojciech Kozłowski, Maciej Wojczulanis i Dariusz Kusto.

Impreza miała  promować ekonomiczny styl jazdy, który tym samym wymusza jazdę z poszanowaniem przepisów, czyli jazdę bezpieczną.

Trasa liczyła  100 km i przebiegała  głównie nowymi drogami północnej  części regionu Warmii. Do konkursu mogły przystąpić  samochody dopuszczone do ruchu drogowego, ale w oryginalnej specyfikacji.  Załogi  rywalizowały w trzech  kategoriach: pojazdy klasyczne (wyprodukowane do końca 1993 roku),  pojazdy współczesne oraz hybrydy. Przed startem każda załoga, pod nadzorem sędziów, precyzyjnie dotankowywała samochód , a sędziowie  zabezpieczali  przed ponownym otwarciem zbiornik paliwa. Trasę rajdu, wedle otrzymanej mapy, należało pokonać w wyznaczonym czasie (średnia prędkość trasy dla pojazdów klasycznych to 60 km/h, dla współczesnych – 70 km/h). Na mecie pojazdy były precyzyjnie dotankowywane. Wygrywały załogi, które (licząc procentowo) uzyskały najniższy wynik spalania w odniesieniu do danych fabrycznych dla modelu, którym startowały. Konkurs i sam przebieg trasy nie dyskryminował zatem pojazdów ciężkich, starszych generacji oraz z dużymi silnikami – punktem odniesienia sędziów były fabryczne dane każdego samochodu. Liczył się styl jazdy .

Oto wyniki rajdu:

Klasa Klasyki:
1.Maciej Wojczulanis ( Fiat 126p  poj. 650cm) – 4,05l/100km
2.Jacek Milewski (Fiat 126p Bis  poj. 900cm) –  3,94l/100km
3.Paweł Załęski  (Mercedes Benz W123 2000cm diesel) –  6,77 l/100km 

Klasa Współczesne:
1.Katarzyna Miałkowska (Volkswagen Golf   1600 cm diesel) –  3,25l/100km
2.Damian Szymański (Opel Tigra Twintop 1300 diesel ) – 3,58l/100km
3. Szymon Angowski (Hyundai Tucson  1600 cm benzyna) –  6,35l/100 km

Klasa Hybrydy:
1. Dariusz Kusto (Toyota Yaris GR 1600 cm) –  3,30l/100 km
2. Michał Karpeza (Toyota Yaris GR  1600 cm) –  3,40l/100km
3.Wojciech Kozłowski (Toyota Corolla 1800 cm) –  3,68l/100km

Piszą o nas:

Trzecia edycja Wykapanej Jazdy Oszczędnościowej coraz bliżej!

Podobne wpisy